Правила буксирування автомобілів з автоматичною та механічною коробкою

Водієві іноді доводиться опинятися у неприємній ситуації, коли потрібна стороння допомога. Наприклад, потрібна доставка несправного автомобіля на СТО, треба витягнути машину з бруду, необхідно виступити в ролі буксирувальника, а може навпаки, стати об'єктом буксирування.

І якщо раніше при встановленні на машину МКПП жодних проблем не виникало, то буксирування автомобіля з АКПП, або причепа таким автомобілем, перетворюється на справжню пригоду. Давайте розберемося, чи можна це робити чи не можна.

Загальні правила буксирування ТЗ

Важливо! Ключ обов'язково повинен знаходитися в замку запалювання, у стані, що виключає блокування керма. Перевірити це просто: достатньо повернути рульове колесо в сторони, щоб переконатися, що блокування не відбулося.

Як би не було велике бажання надати допомогу колезі, що потрапив у біду, або отримати її самому, необхідно пам'ятати, що є певні правила буксирування автомобіля, викладені в ПДР, і їх слід виконувати.
- довжина троса - 4-6 метрів;
- швидкість буксирування - не більше 50 км/год.

Буксирування заборонене як для легкових, так і для вантажних машин:

  • якщо вага ТЗ, що буксирується, більше половини ваги буксируючого (якщо відмовить гальма, важкий автомобіль зупинить легкий своєю масою);
  • з непрацюючим рульовим керуванням, у цьому випадку для доставки слід скористатися навантаженням цілком на спеціальну платформу, або зануривши його частково на призначений для подібних цілей опорний пристрій;
  • на гнучкій зчіпці по слизькій дорозі та в ожеледь;
  • за відсутності видимості та під час снігопаду;
  • якщо довжина зчеплених ТЗ перевищує двадцять два метри;
  • мотоциклами без бокового причепа, а також буксирування велосипедів та мопедів;
  • кількох ТЗ одночасно, а також машиною, що вже буксирує причіп;
  • коли стаж водія власника буксируючого автомобіля становить менше 2-х років.

Варіанти буксирування

Існують такі методи:

  1. на евакуаторі;
  2. на гнучкій зчіпці за допомогою троса для буксирування;
  3. на жорсткій зчіпці, використовуючи спеціальний буксирувальний пристрій.

Для кожного з них діють свої обов'язкові вимоги та правила.

На евакуаторі

Найнадійніший, але в той же час дорогий спосіб по відношенню до легкових машин. Дозволяє уникнути додаткових пошкоджень автомобіля у процесі транспортування. Вважається єдиним можливим варіантом буксирування для повнопривідних машин і кращим для автомобілів з АКПП.

Буксирування автомобіля на гнучкій зчіпці

Буксирування автомобіля на гнучкій зчіпці здійснюється з використанням троса. Це найпоширеніший її вигляд, незважаючи на деякі обмеження. Довжина троса має забезпечувати у процесі транспортування відстань чотири-шість метрів між ТЗ.

Швидкість руху при цьому сухою дорогою – не більше п'ятдесяти кілометрів на годину, по сльоті – тридцяти. Особливу увагу треба привернути до вибору троса.
Як правило, на ньому вказується навантаження, на яке він розрахований. Вона повинна бути більшою за масу вашого автомобіля на двадцять відсотків. Кріплення троса здійснюється до спеціальних вушок, що є на передньому та задньому бамперах автомобілів.

Зазвичай кріплення виконується з лівого боку тягача і до правого гака машини, що буксирується. У деяких авто вуха відсутні, це свідчить про неприпустимість їхнього використання для буксирування.

Перед транспортуванням треба обговорити сигнали, за допомогою яких відбуватиметься обмін поточної ситуації між шоферами.

У першу чергу увагу слід звертати на підтримку троса в натягнутому стані, що більшою мірою відноситься до водія машини, що буксирується. Рух має здійснюватися плавно, без прискорень та ривків.

На жорсткій зчіпці

Транспортування на жорсткому зчіпці здійснюється за допомогою спеціального пристрою, наприклад, як на фото. Його довжина має забезпечувати між машинами відстань не більше чотирьох метрів. Є й інші обмеження: маса ТС, що буксирується, не може перевищувати маси буксирувальника, а швидкість буксирування автомобіля - п'ятдесяти кілометрів на годину.

Кріплення причепа можна як варіант буксирування на жорсткій зчіпці.

Який вид буксирування вибрати

Виходячи з наведених відомостей, можна сформулювати критерії, що визначають способи буксирування автомобіля:

  1. працездатність двигуна;
  2. справність гальмівної системи.

Найпростіший варіант - гальмівна система справна і двигун працює. Тоді буксирування автомобіля можливе будь-яким із розглянутих способів, але зазвичай здійснюється на гнучкій зчіпці.

Двигун працює, гальмівна немає. І тут необхідно скористатися евакуатором. Якщо машина з механічною коробкою передач, тягнути на жорсткому зчіпці. Для ТЗ з коробкою автомат може виявитися відповідним варіантом з частковим навантаженням.

Вантажний автомобіль

Буксирування вантажівки, так само як і легковика, можна проводити кількома способами.

Буксирувати вантажний автомобіль на тросі можна тільки в тому випадку, якщо справні рульова та гальмівна системи, і тільки влітку, в ожеледицю його використання заборонено.

Зчіпний пристрій повинен мати сигнальне забарвлення, у випадку з тросом це сигнальні прапорці.

За винятком часткового навантаження, у всіх інших випадках водій повинен знаходитися в кабіні, причому в кузові вантажного автомобіля людей не повинно бути.

Особливості буксирування з коробкою автомат

Все сказане вище справедливо для машини з механікою, тоді як буксирування автомобіля з автоматичною коробкою вимагає дотримання деяких особливостей та правил. Тут можливі дві практично однакові ситуації:

  • буксирування легковим автомобілем з АКПП (варіатором) іншої машини;
  • буксирування автомобіля з АКПП (варіатором) іншим ТЗ.

Проблеми буксирування ТС з коробкою автомат пов'язані з принципом її дії. Найчастіше використовується гідротрансформатор, і до нього подається олія. Якщо двигун не працює, не працює і масляний насос, тоді як сам механізм АКПП продовжує обертатися, гріється, а охолодження не відбувається. Наслідком цього буде знос і вихід із ладу.

Крім того, для машин і з АКПП, і з варіатором характерно, що такі пристрої призначені для використання у вузькому діапазоні навантажень, тобто працюють на обслуговування самого автомобіля. Ось ці особливості роботи і необхідно враховувати при буксируванні машини з коробкою автомат і причепа, причому не має великого значення, який автомат на основі гідротрансформатора або варіатора встановлений на вашому автомобілі.

Як виконати буксирування машини з коробкою автомат

У принципі це визначає виробник ТЗ. У посібнику з експлуатації вказується спосіб, яким можна здійснювати транспортування несправного автомобіля. Якщо зазначено, що вона проводиться на евакуаторі або з частковим навантаженням, а використання троса неприпустимо, цими правилами треба керуватися.
Але найчастіше на свій страх і ризик виконується буксирування на чотирьох колесах, особливо якщо тягнути машину потрібно недалеко. У цьому випадку порядок дій буде таким:

Буксирування ТЗ з АКПП:

  1. перевірити кількість трансмісійної рідини у коробці;
  2. розблокувати кермо, для чого повернути ключ запалювання;
  3. встановити на АКПП важіль перемикання у положення N;
  4. виконувати обмеження на швидкість та відстань, не більше п'ятдесяти кілометрів на годину та не більше п'ятдесяти кілометрів пробігу;
  5. стежити за температурою трансмісійної рідини та за необхідності робити зупинки для її охолодження.

У випадках, коли потрібне транспортування на далекі відстані, найкраще скористатися евакуатором або частковим навантаженням.

Буксирування автомобілем з АКПП:

  • буксироване ТЗ не повинно за масою перевищувати буксирувальник;
  • швидкість руху – не більше сорока кілометрів на годину;
  • селектор перевести на знижені передачі («2» або «L»);
  • бажане використання жорсткого зчеплення.

Буксирування повнопривідних автомобілів виконується лише на евакуаторах. Заборона ця прописана у правилах експлуатації всіх ТС 4х4, хоча достовірної інформації про причини немає. Більшість автолюбителів сходяться на думці, що це завдає шкоди віскомуфті.

Буксирування причепа автомобілем з АКПП

Цей режим руху нічим не відрізняється від буксирування ТС на жорсткому зчіпці. Тут слід звернути увагу на посібник з експлуатації – якщо в ньому записано, що можливе транспортування вантажу чи причепа, то його можна виконувати, дотримуючись встановлених в інструкції правил.

Буксирування автомобіля – складний вид водіння, особливо якщо воно стосується транспортного засобу з коробкою автомат.

Найпростіше - орієнтуватися на правила, викладені в посібнику з експлуатації, але часто водії йдуть на їх порушення, особливо якщо кінцева мета знаходиться близько. І знання особливостей різних способів буксирування, а також можливостей її використання у таких випадках буде далеко не зайвим.

  • Правила буксирування автомобілів з автоматичною та механічною коробкою

Рекомендовані товари

Трос буксирувальний SPR 2701

Трос буксирувальний SPR 2701

Арт.: SPR 2701 Трос буксирувальний 3 т, 4.5 м х 60 мм, поліпропілен. Призначений для буксирування ме..

Трос буксирувальний SPR 2702

Трос буксирувальний SPR 2702

Арт.: SPR 2702 Трос буксирувальний 5 т, 5 м х 60 мм, поліпропілен. Призначений для буксирування меха..

Трос буксирувальний SPR 2703

Трос буксирувальний SPR 2703

Арт.: SPR 2703 Трос буксирувальний 6 т, 5 м х 60 мм, поліпропілен. Призначений для буксирування меха..

Трос буксирувальний SPR 2704

Трос буксирувальний SPR 2704

Арт.: SPR 2704 Трос буксирувальний 8 т, 5 м х 65 мм, поліпропілен. Призначений для буксирування меха..

Трос буксирувальний SPR 2705

Трос буксирувальний SPR 2705

Арт.: SPR 2705 Трос буксирувальний 2 т, 4.5 м х 60 мм, поліпропілен. Призначений для буксирування ме..

Трос буксирувальний SPR 2706

Трос буксирувальний SPR 2706

Арт.: SPR 2706 Трос буксирувальний 3 т, 6 м х 60 мм, поліпропілен. Призначений для буксирування меха..

Трос буксирувальний SPR 2707

Трос буксирувальний SPR 2707

Арт.: SPR 2707 Трос буксирувальний 10 т, 6 м х 75 мм, поліпропілен. Призначений для буксир..